2013. február 18., hétfő

"Éljenek a Mekk mesterek"

Sokan mondják, hogy alkatrész hiányában úgy javították régen a bogarakat, ahogyan tudták. Ez rendben is van, elfogadható. Sok ilyen bogáron manapság elborzadunk, de ha mélyebben belegondolunk, akkor pont ezek miatt a gányolások miatt nem kerültek a roncstelepre azok az autók, amiket eléggé komolyan átépítettek, akár itthon, akár külföldön. Persze az USA-ban, és az akkori Németország területén nehéz elhinni, hogy annyira alkatrész szűkében lettek volna...pedig biztos volt ilyen is, arról nem is beszélve, hogy az eredetiség nem sokaknak fontos egy felújításnál.

Az első oválablakos bogár az USA-ból való, 70-es évekbeli bogár elemekből építették újjá. Hogy miért nem az oválra jellemző alkatrészeket használtak, az más kérdés, lehet menőzni akartak, hogy újabb bogaruk van, mint amilyen, bár ez tipikusan olyan dolog, mintha ma valaki azt mondaná, hogy az 5-ös Golfját átmaszkírozza 6-os Golffá, hogy újabbnak nézzen ki, de ugye ez úgysem fog sikerülni, egy korcs születik csak és ígyis-úgyis a kora marad ami. Ezért nehéz megérteni, hogy akkoriban például a hátsó oválablakot is miért cserélték nagyra ipari méretekben. Én biztos nem csináltam volna meg csak azért, hogy a szomszédot két percre megtévesszem, hiszen akinek volt szeme úgyis ki tudta szúrni, hogy átalakított. De más kor, más gondolkodásmód, nehéz ezeket megérteni mai fejjel tudva, hogy akkor más lehetőségek és ízlés volt érvényben.

Ez a sárga bogár évtizedek óta nincs használatban, de ezt nem tartom igazi gányolásnak, mert bár az eredetiséghez sok köze nincsen, de ha akkor nem ölnek bele pénzt, már rég konzerv vált volna belőle.


Ezt a piros szörnyet azonban nehéz nekem megmagyarázni. Egy 50-es évekbeli, valamikori osztott ablakos, amit elég rendesen megbecstelenítettek. Az egykori NDK-ból származik, apja egykor bogár lehetett, az anyja pedig egy Wartburg. Akárhogy próbálkozom nem tudok magam elé képzelni egy bogarat járó motorral, aminek Wartburg hangja van, egyszerűen nem megy. Pedig ennek Wartburg szíve van, kerekei és tükrei. Az eleinte sokkolt képek után arra gondoltam, hogy bár amit elkövettek szerencsétlenen az igazából bűn, de éppen emiatt lehet, hogy még most is, 2013-ban létezik és "virul".3500 euro körül árulják, ami nem kis pénz, tudva, hogy kevés eredeti alkatrésze van, vagyis ezt restaurálni eléggé kemény munka volna, de nem lehetetlen. A barbár átalakítások ellenére egy egészen egyben lévő autó, ami valószínűleg második esélyt kapott az élettől, amikor motorcserét hajtottak végre. Ha akkor nem "élelmesek" a maguk módján, ez az autó ma már nem létezne semmilyen formában.


Nem mondom, hogy "Éljenek a Mekk mesterek", hiszen ezeket az autókat eredeti fényükbe hozni piszkosul nehéz, az átalakítás indítéka pedig nem hiszem, hogy minden esetben az alkatrészek hiánya volt, de azt gondolom, hogy inkább bukkanjon elő még sok ilyen szörny, mint semennyi gyári kinézetű bogár. Akkoriban kaptak egy második esélyt, ha előbukkannak most, akkor egy harmadikat is kapnak, míg azok, amik régen a halálsorra kerültek...hát ő nekik már csak egy másfajta létforma adatik meg különféle feldolgozott fém tárgyak formájában és útra sosem kerülnek vissza, míg ezek valószínűleg igen.

2 megjegyzés:

  1. Ez a wareszmotoros durva. Volt asszem Indiánék oldalán annak idején ehhez hasonló mókányolt dolgok gyűjtése, de már nem találom sehol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az bizony...de valahol ezek miatt is tart itt a bogarazás, ha nem ilyen jó alany az átalakításokhoz (még ha az ész megáll látva ezeket), akkor már rég kevesebb volna belőlük.

      Törlés